Trygt og godt barnehagemiljø

Marihøna barnehage jobber kontinuerlig med at alle barn skal ha et trygt og godt barnehagemiljø som fremmer helse, trivsel, lek og læring.

Barnehageloven har fra 01.01.21 fått et eget kapittel VIII som omhandler «psykososialt barnehagemiljø». Barnehagen skal ikke godta noen form for krenkelser og alle ansatte skal gripe inn hvis et barn utsettes for krenkelser. Vi må allikevel være bevisst på at barnehagebarn øver seg på å omgås andre i lek og samspill, og det må være rom for at de kan prøve og feile. Barn trenger hjelp og støtte for å kunne øve på godt samspill med andre barn og voksne.

Barnehagen skal ha nulltoleranse mot krenkelser, jfr §41. Eksemplene som nevnes i loven er blant annet mobbing, vold og utestenging, men barnehagen skal også ha nulltoleranse for mindre alvorlige krenkelser. Hva som er krenkelse skal tolkes vidt, men det er ikke slik at alle kritiske utsagn eller uenigheter er krenkelser.

Trygghet, tillit, trivsel og tilhørighet er viktige faktorer i et barns liv. Arbeidet med å fremme et trygt og godt barnehagemiljø er en del av den ordinære pedagogiske praksisen, og vi skal fremme det gjennom lek, vennskap og sosialt samspill.

Barns trivsel er voksnes ansvar! Vi skal jobbe forbyggende for å forhindre at barna opplever krenkende handlinger, men også håndtere og gripe inn hvis det allikevel skjer.

Når det generelle arbeidet med å fremme et godt og trygt barnehagemiljø ikke er nok, utløses aktivitetsplikten;

1.plikt til å følge med å gripe inn

2.plikt til å melde fra

3.plikt til å undersøke

4.plikt til å sette inn tiltak og evaluere

Foresatte skal tas med i barnehagens arbeid for å fremme et trygt og godt barnehagemiljø gjennom informasjon og medvirkning. Foresatte skal være trygge på at vi tar kontakt dersom de opplever at deres barn er involvert i en uønsket hendelse eller ikke har det bra i barnehagen. Dersom foreldre opplever at deres barn ikke har det bra i barnehagen, skal det være lav terskel for å melde fra, og de skal være trygge på at vi tar bekymringen på alvor.

Vi har utarbeidet en mal for aktivitetsplan som vi benytter når et barn ikke har det trygt og godt i barnehagen. Vi bruker aktivitetsplanen for å dokumentere oppfølgingen og vi samarbeider med foreldrene om planen.