Indianer og Cowboy

Nok en gang har vi vært så heldige å få besøk i fra Rikskonserten. Denne gangen var tema for forestillingen "Cowboy og indianer", og det ble tid for litt "mimring" i lekens verden. Lekes det cowboy og indianer lenger? Er rollene byttet ut med nye forbilder og rollemodeller? Hva er det egentlig som kjennetegner en indianer og en cowboy?

Mandag 7.desember var det mange spente barn i Marihøna barnehage. Vi skulle nemlig få besøk i fra Rikskonserten, som denne gangen hadde "Indianer og cowboy" som tema for sin konsert! Med dette som tema måtte det selvfølgelig litt forberedelser til og vi svingte oss rundt og laget rekvisitter.

Det var delte ønsker om hva man ønsket å være, og det ble en fin fordeling av både tøffe indianere og kule cowboyer. Indianerne hadde selvsagt fjær på hodet og ansiktsmaling. Pil og bue ble det ikke i denne omgang. Cowboyene hadde kule cowboyhatter, vest, sheriff-stjerner, skjerf og bart/to dagers skjegg. Dessverre ingen revolver. Derimot var det mye godt humør og antrekkene inviterte til mye fin rollelek!

På besøk kom det to mannlige musikere som begge var kledd i cowboy-antrekk, med boots, hatt og det hele. Den ene spilte på trekkspill, som også kunne brukes til å lage lydeffekter, som f.eks ulende vind. Den andre spilte gitar og var glimrende på vokal. Han imponerte også med et rollebytte til meksikaner og sin evne til å holde en tone overraskende lenge! De spilte låter man kunne høre i en "Saloon", typiske westernlåter, en indianermelodi på fløyte, meksikansk musikk med det fengende låtnavnet "Taco" og mye, mye mer. Barna lot seg rive med og det tok ikke lang tid før de både gynget og nynnet med. Det var også en veldig stilig effekt at musikerne hadde tatt med seg et "jukse bål", da dette var med på å sette stemningen i rommet. Vi var veldig fornøyd med konserten og håper vi får mange fler besøk i fra Rikskonserten!