Vår i Marihøna barnehage

Barna i Marihøna er ute og leker hver eneste dag, og legger med dette godt merke til hvordan årstidene forandrer seg. De har sett hvordan snøen har smeltet, hvordan gresset har begynt å gro og hvordan vårblomstene har tittet opp av bakken. Vi har gjort oss kjent med hestehoven, hvitveisen og blåveisen. Mange av dere har kanskje fått med en liten bukett hjem? eller sett blomstene ligge i barnas hylle ved henting? Og det er ikke bare blomster og planter som har vært spennende, barna har også studert både småkryp og fugler. Mange kjenner derfor godt igjen både blåmeis, kjøttmeis og dompap og har bidratt til en god og full magesekk på mange småfugler igjennom vinteren. Kanskje har noen av dere også fått med dere noen småkryp hjem? Barna er nemlig blitt eksperter på å finne marihøner, snegler, mark, edderkopper, biller og larver! De kryper helt ned på bakkenivå, studerer, forsker og undrer seg. Sammen forsøker vi å finne svar. Legger en marihøne egg? Er det en sammenheng mellom hvor mange prikker den har på ryggen og dens alder? Hvorfor kommer det så mange meitemark opp av bakken når det regner? Hva skjer om marken blir ødelagt og deles i to? Trives sneglene i vann? Hvorfor gjemmer de seg? Er marihøner glad i brennesle? Hvorfor er det mange maur ved foten av treet? Hvem er maurdronninga? Hvem bor under denne steinen? Når blir froskeeggene til rumpetroll? Det er mange spørsmål og undringer, og det samles dyr i bøtter og kopper slik at vi kan studere dem med forstørrelsesglass! Så, en oppfordring til dere foreldre eller snarere en idé: Følg barnas initiativ, bli med ut, sett dere på huk og tilpass dere barnas perspektiv. Studér, gruble, forske og søk svar på hva dere finner. Barna synes dette er kjempe spennende! Kanskje kan barna fortelle eller vise frem sine "funn" i barnehagen? Lykke til, store og små forskere! :)